SLTF - Svenska lokaltrafikföreningen

8 saker du kanske inte vet om tåg

Från de tidigaste ångloken till dagens höghastighets "bullet trains", här är åtta saker du kanske inte visste om "järnhästen".

1. Termen "hästkrafter" har sitt ursprung som ett marknadsföringsverktyg

James Watt uppfann inte ångmaskinen, men han skapade världens första moderna och utvecklade sättet att mäta dess kraft. På 1760-talet började den skotske uppfinnaren mixtra med en tidigare version av motorn designad av Thomas Newcomen. Newcomens design krävde konstant nedkylning och återuppvärmning, vilket slösade stora mängder energi.

Watts innovation var att lägga till en separat kondensor, vilket kraftigt förbättrade motorns effektivitet. Watt var en kunnig säljare och visste att han behövde ett sätt att marknadsföra sin nya produkt. Han beräknade hur mycket kraft en enskild häst som arbetar i ett bruk kunde producera under en tidsperiod (även om många forskare nu tror att hans uppskattningar var alldeles för höga), en siffra som han kallade "hästkrafter".

Med hjälp av denna måttenhet kom han sedan på en siffra som visade hur många hästar som bara en av hans motorer kunde ersätta. Säljknepet fungerade – vi använder fortfarande termen "hästkrafter" idag – och hans motorer blev snart industristandard, vilket direkt ledde till uppfinningen av det första ångloket 1804.

2. USA:s första ånglok förlorade en kapplöpning mot en häst

År 1827 blev Baltimore och Ohio Railroad det första amerikanska företaget som beviljades en charter för transport av både passagerare och gods. Men företaget kämpade för att producera en ångmaskin som kan färdas över grov och ojämn terräng, istället för att lita på hästdragna tåg. Då dök industrimannen Peter Cooper upp: Cooper, som inte av en slump ägde omfattande markinnehav över den föreslagna sträckningen för järnvägen (vars värde skulle växa dramatiskt om järnvägen lyckades), erbjöd sig att designa och bygga just en sådan motor.

Den 28 augusti 1830 testades Coopers motor, som han kallade "Tom Thumb", på B&O-banor nära Baltimore när ett hästdraget tåg drog upp bredvid den och utmanade Cooper (och "Tom Thumb") till ett lopp. Cooper tackade ja, och loppet var igång. Ångmaskinen vrålade snabbt in i ledningen, men när ett bälte lossnade tvingades den dra sig tillbaka, och hästen korsade mållinjen först. Men B&O-chefer, imponerade av den enorma kraft och hastighet Coopers motor hade visat sig kapabel till, fattade beslutet att konvertera sin nystartade järnväg till ånga.

B&O blev en av de mest framgångsrika järnvägarna i USA, och Cooper (med sin nyligen präglade förmögenhet) fortsatte med en karriär som investerare och filantrop och donerade pengarna till New Yorks Cooper Union for the Advancement of Science and Art.

3. Tåg hjälpte norr att vinna det amerikanska inbördeskriget

Under hela kriget möjliggjorde järnvägar snabb transport av stora mängder soldater och tungt artilleri över långa avstånd. En av de mest betydande användningarna av tåg kom efter slaget vid Chickamauga i september 1863, när Abraham Lincoln kunde skicka 20 000 välbehövliga ersättningstrupper mer än 1 200 miles från Washington, D.C. till Georgia (på bara 11 dagar) för att befästa unionens styrkor — 1800-talets längsta och snabbaste trupprörelse. Kontroll över järnvägen i en region var avgörande för militär framgång och järnvägar var ofta mål för militära attacker som syftade till att skära av fienden från dess förnödenheter.

Fackets general William Tecumseh Sherman var särskilt skicklig på konsten att järnvägssabotage. Under hans ökända "marsch" genom Georgia och Carolinas, förstörde hans män tusentals miles av konfedererade räls, och lämnade högar av uppvärmt, vridet järn som sydborna trötta kallade "Shermans slipsar."

4. Mordet på Abraham Lincoln hjälpte till att publicera tågresor

George Pullman, som hade gjort sig ett namn under 1850-talet som egenutbildad ingenjör och byggnadsflyttare i Chicago, började mixtra med idén om en bekväm "sovvagn" för järnvägen efter en särskilt obekväm tågresa i delstaten New York. År 1863 hade han producerat sina två första modeller, Pioneer och Springfield, uppkallad efter dåvarande president Abraham Lincolns hemstad i Illinois.

Pullmans vagnar var verkligen bekväma, men de var också oöverkomligt dyra och få järnvägsföretag var intresserade av att leasa dem – fram till president Lincolns lönnmord i april 1865. Efter Lincolns död användes en Pullman-bil som en del av kortegen som reste genom flera nordliga städer innan han lämnade tillbaka sin kropp till Illinois. Begravningståget var en förstasidesnyhet och när Pullman dessutom tillfälligt lånade ut en av sina vackra sovvagnar till en sorgdrabbad Mary Todd Lincoln strömmade publiciteten in. Två år senare etablerade han Pullman Palace Car Company, som skulle revolutionera tågresor runt om i världen. Märkligt nog, när Pullman dog 1897, var hans ersättare som chef för företaget ingen mindre än Robert Todd Lincoln, den dödade presidentens äldste son.

5. Världens första resebyrå kom igång tack vare en tågresa

1841 organiserade engelsmannen Thomas Cook, en baptistpredikant, en tågutflykt för 540 församlingsmedlemmar för att delta i ett nykterhetsmöte i London. Cook förhandlade fram ett fast biljettpris för passagerare, inklusive biljetter och en måltid. Resan var så framgångsrik att han utökade sin verksamhet, först inom Storbritannien och sedan till USA och Europa, och försåg passagerarna med omfattande paket inklusive transport, boende och måltider. År 1873 lanserade byrån, nu känd som Thomas Cook och Son, en internationell järnvägstidtabell, som fortfarande publiceras idag, och 1890 sålde de mer än 3 miljoner tågbiljetter årligen.

6. Järnvägarna gav oss också standardiserade tidszoner

Storbritannien antog ett standardiserat tidssystem 1847, men det tog nästan 40 år till innan USA gick med i klubben. Amerika körde fortfarande på lokal tid, vilket kunde variera från stad till stad (och inom själva städerna), vilket gjorde det nästan omöjligt att schemalägga ankomst, avgång och anslutningstider. Efter år av lobbyverksamhet för standardiserad tid träffades representanter från alla större amerikanska järnvägar den 11 oktober 1883 för vad som blev känt som General Time Convention, där de antog ett förslag som skulle fastställa fem tidszoner som spänner över landet: öst, central, Berg och Stilla havet.

Planen krävde ursprungligen en femte tidszon, Intercontinental, som instiftades flera år senare och blev känd som Atlantic Time. Vid middagstid den 18 november skickade U.S. Naval Observatory ut en telegrafsignal som markerade 12:00 PM ET, och järnvägskontoret i städer och städer över hela landet kalibrerade sina klockor därefter. Det var dock inte förrän 1918 som standardtid blev landets officiella lag, när kongressen antog lagstiftning som erkände tidszonsystemet (och inrättade en ny "sommartid" utformad för att spara resurser för första världskrigets krigsansträngning) .

7. Järnvägsspåret i USA nådde sin höjdpunkt 1916

Det tog inte lång tid för järnvägarna att komma ikapp i USA. Samma år som "Tom Thumb" förlorade sitt lopp fanns det bara 23 miles av järnvägsspår i USA. Men inom 20 år fanns det mer än 9 000, när den amerikanska regeringen antog sin första Railroad Land Grant Act, utformad för att locka bosättare till de outvecklade delarna av landet. I början av inbördeskriget 1861 fanns det 30 000 miles (mer än 21 000 av dem i norr), och lobbyister ropade efter ett transkontinentalt system över hela landet. Antalet järnvägsmil fortsatte att klättra tills det nådde sin topp 1916. Det året fanns det mer än 250 000 miles av spår - tillräckligt för att nå månen från jorden.

8. Dagens bullet trains kan toppa 300 m.p.h.

När engelsmannen Richard Trevithick lanserade det första praktiska ångloket 1804 var det i genomsnitt mindre än 10 mph. Idag färdas flera höghastighetsbanor regelbundet 30 gånger så snabbt. När Japans första Shinkansen eller "bullet train" öppnade för att sammanfalla med OS i Tokyo 1964, kunde de köra i hastigheter över 130 mph. Under de 40 åren sedan dess har topphastigheten för dessa tåg stigit stadigt, med ett aktuellt världshastighetsrekord på 361 mph. Japan är dock inte längre ensamt i avdelningen för höghastighetståg: Frankrike, Kina och Tyskland kör alla tåg som klarar liknande extrema hastigheter, och planerna pågår för närvarande i USA för att bygga en höghastighetståg som förbinder städerna i Kalifornien från San Francisco och Anaheim.

24 Mar 2023